۱۶ مهر ۱۴۰۳، ۱۲:۳۸

مهر گزارش می‌دهد؛

سه‌‏گانه اشتغال، محیط زیست و گردشگری مطالبه گیلانی‎ها از استاندار

سه‌‏گانه اشتغال، محیط زیست و گردشگری مطالبه گیلانی‎ها از استاندار

رشت- سه‌‏گانه اشتغال، محیط زیست و گردشگری از مهم ترین مسائل و مطالبات گیلانی‎ها از استاندار جدید این استان است که «هادی حق شناس» باید برای حل و رفع آنها برنامه عملیاتی داشته باشد.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها - بهرام قربانپور: ظرفیت‌ها و قابلیت‌های بالقوه گیلان در بخش‌های مختلف بارها و بارها مورد تبیین و واکاوی قرار گرفته است، ظرفیت‌هایی که اگر به فعلیت برسد می‌تواند گیلان را به جایگاه واقعی رشد، پیشرفت و توسعه برساند.

از قابلیت‌های کم نظیر گردشگری گرفته تا قرار گیری گیلان در استراتژیک ترین نقطه اقتصادی و تجاری با تکمیل کردن پازل کریدور شمال به جنوب و همچنین پهنه ۳۰۰ کیلومتری آبی خزر، وجود منطقه آزاد انزلی و چندین بندرگاه تجاری، که هر کدام می‌تواند پلی برای توسعه و پیشرفت این استان سرسبز باشد، استانی که فقر و محرومیت آن زیر پوستین سبز جنگل‌های هیرکانی و نیلگون دریا گم و پنهان شده است.

سه‎گانه اشتغال، محیط زیست و گردشگری مطالبه گیلانی‎ها از استاندار

«هادی حق شناس» در حالی با حکم وزیر کشور و با حضور شخصیت‌های سیاسی، فرهنگی و اصحاب رسانه به عنوان استاندار گیلان معرفی شد و با کوله باری از برنامه و کارنامه به ساختمان چند بُعدی خیابان معلم رشت رفت که در پیش روی گام‌های مدیریتی اش چالش‌های فراوانی از جنس مطالبات مردمی دارد.

آنطور که هادی حق شناس در مراسم معارفه‌اش از دغدغه‌ها، چالش‌ها و نظام مسائل گیلان سخن می‌گفت، به نظر می‌رسد به اندازه کافی و وافی نسبت به این استان اشرافیت دارد و بیان مشکلات و چالش‌ها مسئولیتش را نسبت مطالبات مردمی سنگین‌تر کرد.

انتقال میز کار استاندار به شهرک‌های صنعتی

حل مساله «اشتغال» به عنوان دغدغه اولویت دار و مهم کشور به ویژه گیلان است، مسأله‌ای که در ادوار مختلف محور صحبت مسئولان در سخنرانی‌ها و همایش‌ها قرار گرفته اما حل این چالش در همان سالن جلسات و سمینارها جا ماند، اگر چه در دولت سیزدهم گام‌هایی برای رفع مشکل اشتغال برداشته شد اما یافته‌های میدانی و مردمی آمارهای اشتغال مسئولان را «نفی» می‌کند.

از شرق و غرب گرفته تا مرکز و جنوب گیلان مهم‌ترین مساله مردم احیای شرکت‌ها و روشن شدن چراغ کارخانجات و حرکت چرخه تولید است، تولیدی که پایه و اساس اقتصاد و معیشت و در نتیجه توسعه یک کشور است، اگر چراغ تولید خاموش شود به طور یقین چراغ بسیاری از آسیب‌های اجتماعی نظیر اعتیاد، طلاق، سرقت و فحشاء روشن می‌شود؛ کما اینکه آمارهای آسیب‌های اجتماعی در گیلان به نسبت سایر استان‌ها نگران کننده است که یکی از مهم‌ترین دلایل این را می‌توان به بیکاری و نبود ثبات اقتصادی و اشتغال بسط داد.

اگر قدمی در شهرک‌های صنعتی گیلان بزنید خواهید دید که برخی شرکت‌ها از شدت انفعالی، به حالت تخریب در آمده و مستهلک شده و این یعنی فرصت سوزی و سرمایه سوزی.

راه اندازی شرکت‌های راکد، نیمه فعال و همچنین تقویت واحدهای تولیدی فعال مهم‌ترین مطالبه مردم گیلان از آقای استاندار است، هادی حق شناس برای رهایی این استان از فقر و بیکاری باید میز کارش را در دل شهرک‌های صنعتی ببرد، تشکیل ستاد ویژه احیای شرکت‌های راکد و نیمه فعال و همچنین بازسازی و جان بخشی به ستاد رفع موانع تولید و واقعی سازی این ستاد، راه حل مناسبی برای برون رفت از چالش بیکاری در گیلان است که حق شناس باید به آن به صورت ویژه بیاندیشد.

تشکیل تیم اقتصادی قوی و کارآمد در گیلان

انتخاب تیم اقتصادی قوی، کارآمد و با دانش در بدنه دولت به ویژه استانداری گیلان مطالبه مهم دیگر مردم به ویژه فعالین اقتصادی، تجاری، صاحبان صنایع و تولیدکنندگان است که با توجه به دانش اقتصادی آقای حق شناس انتخاب تیم اقتصادی تحول گرا و نخبه محور در مجموعه استانداری گیلان دور از انتظار نیست.

از شرکت‌ها و صنایع متروکه گیلان شما را به مزارع شالی و چای و باغات زیتون می بریم، جایی که کشاورزان و شالیکاران با درد و رنج به جنگ «واردات» می‌روند، وارداتی که کمر اقتصاد و معیشت کشاورزان را خم کرده است.

سه‎گانه اشتغال، محیط زیست و گردشگری مطالبه گیلانی‎ها از استاندار

رنج پشت رنج در دشت‌های شالی

کشاورزی بودن گیلان و وجود مزارع و باغات مستعد، این استان را به مناطق مهم کشاورزی در کشور تبدیل کرده تا جایی که گیلان در برخی تولیدات کشاورزی رتبه‌های اول تا پنجم را دارد و به نوعی نقش محوری در امنیت غذایی ایفا می‌کند، اما در مقابل کشاورزان رنج کشیده گیلانی روزهای سختی را پشت سر می‌گذرانند و اقتصاد و معیشتشان تحت شعاع واردات بی رویه شده است.

آنطور که استاندار گیلان در مراسم معارفه‌اش از دغدغه کشاورزان گیلانی سخن گفت، گویا خودش بهتر از کشاورزان می‌داند که واردات به این قشر مظلوم، سخت کوش و زحمت کش ضربه مهلکی وارد کرده حال باید دید که آقای حق شناس در بدنه دولت چهاردهم از حق کشاورزان گیلانی دفاع می‌کند!؟

تالاب بی نفس تا پسماند نفس گیر

پس از پرسه زنی در دشت‌های خوش عطر شالی و باغات زیتون و کیوی، به رودخانه‌های آلوده رشت می رسیم جایی که پساب‌های صنعتی و خانگی همراه آب به دل تالاب بین المللی انزلی می‌ریزند، تالابی که حالا برای زندگی و حیات نیاز به اکسیژن دارد و نفس‌هایش به شماره افتاده است.

از پسماند سراوان و تموشل گرفته تا وضعیت اسف بار جمع آوری زباله در روستاهای گیلان و رودخانه‌های زرجوب و گوهر رود و تالاب انزلی همه و همه نشان دهنده وضعیت بغرنج محیط زیست استان است، مساله زیست محیطی گیلان به قدری آشفته، بیمار و بدحال است که صدای نماینده ولی فقیه در گیلان را هم در آورده و «آیت الله رسول فلاحتی» در تازه‌ترین صحبت‌هایش محیط زیست و پسماند را مساله اول استان معرفی کرده است.

حال باید دید که هادی حق شناس استاندار بومی گیلان که سابقه احیای تالاب و حل مساله زیست محیطی در استان گلستان را در کارنامه دارد می‌تواند مساله زیست محیطی گیلان در رأس آن «پسماند و تالاب انزلی» را سامان ببخشد!

سه‎گانه اشتغال، محیط زیست و گردشگری مطالبه گیلانی‎ها از استاندار

گردشگری مجانی در گیلان

از دغدغه‌های زیست محیطی گیلان به دنیای پر رمز و راز گردشگری سفر می‌کنیم، جایی که جنگل‌های هیرکانی همانند فسیل‌های زنده‌ای با جذابیت‌های شعف انگیز خودنمایی می‌کند، از ماسوله شهر تاریخی که در مسیر جهانی شدن قرار دارد و مناظر دل فریب و چشم نواز ییلاقات گیلان و سواحل خزر؛ ظرفیت‌های گردشگری که هر ساله گیلان را به محل هجوم میلیون‌ها مسافر داخلی و خارجی تبدیل می‌کند، طبق آمارها در شش ماهه نخست سال بیش از ۷۰ میلیون گردشگر و مسافر از گیلان دیدن کردند، داده‌های آماری که اگر واقعیت داشته باشد می‌تواند یک فرصت طلایی برای اشتغالزایی و تولید ثروت برای مردم این استان تبدیل شود که با توجه به چالش‌های زیرساختی در حوزه گردشگری بسیاری از این فرصت‌های تولید ثروت در کمال ناباوری «سوخت» می‌شود و دود این فرصت سوزی‌ها به چشم مردم گیلان می‌رود که باید بدون هیچ منفعت اقتصادی تمام شکنجه‌ها و مصائب ناشی از حضور میلیونی مسافران را به استان تحمل کنند.

تقویت زیرساخت‌های گردشگری در ابعاد مختلف مطالبه مهم دیگری است که آقای استاندار باید برای آن برنامه ریزی و چاره اندیشی کند تا حداقل نیمی از این حضور میلیونی مسافران و گردشگران به گیلان به «اقتصاد گردشگری» بیانجامد.

توقف گیلان پشت دروازه تجاری

از دنیای خاطره انگیز گردشگری گیلان پایمان به سواحل خزر باز شد، پهنه ۳۰۰ کیلومتری که سهم اقتصاد آن حتی به ۱۰ درصد هم نمی‌رسد.

همسایگی و هم مرزی گیلان با کشورهای حوزه دریای خزر و اوراسیا به ویژه روسیه این امکان را فراهم کرده تا استان گیلان به دروازه تجارت آسیا و اروپا برای ایران تبدیل شود و این مهم با به صدا در آمدن صوت قطار رشت – کاسپین جدی تر شده است اما نبود زیرساخت‌های تجارت دریایی و بندری در استان سبب شده تا اقتصاد دریا محور در گیلان مغفول بماند.

اگرچه احداث خط ریلی رشت به آستارا هم می‌تواند گام مهمی برای تحقق تبادلات تجاری این استان با کشورهای اوراسیا و دریای خزر باشد هر چند این پروژه راه درازی را برای به ثمر نشستن پیش رو دارد و کوتاه سازی این راه و سرعت بخشی به اجرای پروژه ریلی رشت – آستارا باید در اولویت حق شناس قرار گیرد.

«حق شناس» و یک استان مطالبه

گیلانی‌ها از استاندار بومی و اقتصاد خوانده خود مطالبات ریز و درشتی دارند اما اشتغال و تولید اولویت اصلی مردم دیار گیل و دیلم است، البته نباید از چالش‌های زیرساختی در حوزه راه، آب، برق، گاز و مخابرات هم گذشت، که به قول خود آقای استاندار، گیلان در این بخش‌ها «نشتی» دارد حال باید دید که حق شناس می‌تواند جلوی نشتی ها را در حوزه آب، برق و گاز بگیرد!

هادی حق شناس در حالی سکان هدایت استانداری گیلان را بر عهده گرفته که کارهای زیادی در بخش‌های مختلف بر روی زمین مانده است و از طرفی اقبال عمومی، سلایق، تفکرات و جناح‌های سیاسی از انتخاب وی به عنوان استاندار، مسوولیتش را در قبال گیلان سنگین‌تر می‌کند.

انتخاب مدیران میانی از جمله فرمانداران به نحوه عملکرد مجموعه استانداری و هیأت دولت در گیلان نمره خواهد داد که پیشنهاد می‌شود آقای استاندار از ظرفیت نخبگانی برای برون رفت از مشکلات و چالش‌ها در مناصب و پست‌های مدیریتی بهره بگیرد تا در میانه راه دچار «چالش مدیریتی» نشود.

کد خبر 6249065

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha